Motoristipastori PeeTee Juntumaa

Valon ja ilon aika                                                     joulukuu 2022
”Minä olen maailman valo”, Jeesus sanoi. Hän on kaiken sen täyttymys, mitä Jumala puhui
muinaisuudesta alkaen kansalleen Israelille ja sen kautta muille kansoille. Israelin kautta koko
maailma on saanut kaiken, mikä on tärkeää: Jumalan ilmoituksen itsestään, profeetat, Kirjoitukset,
Raamatun, evankeliumin ja ennen kaikkea Vapahtajan Jeesuksen ja sanoman pelastuksesta.
Joulun aika on valojen aikaa. Edes tarve säästää sähköä ei sammuta jouluvaloja, tosin ehkä
vähentää niitä hiukan.
Maailman joulunvietossa, valojen tuikkeessa, Jeesus jää yhä enemmän marginaaliin. Hän on silti
juhlan todellinen valo.
Myös Jeesuksen heimolaiset, juutalaiset, viettävät valon juhlaa tähän aikaan vuodesta. Taustalla on
160-luvulla eKr. saatu suuri voitto kreikkalaisista ja sitä seurannut ihme. Tapahtumien taustalla on
Kreikan kuningas Aleksanteri Suuren 150 vuotta aiemmin käynnistämä sortokausi. Juutalaisia
alettiin käännyttää Kreikan epäjumalien palvojiksi ja heiltä kiellettiin muun muassa sapatin vietto ja
ympärileikkaus.
Sortopolitiikka kiristyi äärimmilleen 170-luvulla eKr, kun kreikkalaiset häpäisivät juutalaisia muun
muassa uhraamalla sikoja pyhillä paikoilla. Se oli viimeinen pisara. Ylipappi Mattatiaan poika
Juudas pisti tikarillaan häpäisijän kuoliaaksi. Juutalaiskapina oli puhjennut. Juudas Makkabi
joukkoineen kävi sissisotaa sortajia vastaan, kunnes saavutti läpimurron Emmauksen taistelussa.
Voitonmarssi Jerusalemiin vaihtui tyrmistykseen. Temppeli oli tärvelty, sotkettu ja häpäisty.
Itkut itkettyään juutalaiset kunnostivat ja puhdistivat temppelin puhtaaksi ja kauniiksi. Oli aika
juhlia.
Niihin päiviin liittyi ihme. Tärvellyn temppelin tiloista löytyi vain yksi pyhä, ylipapin sinetöimä
öljypullo, jolla voitiin sytyttää Menora ja polttaa sitä. Öljyä oli hädin tuskin päiväksi, mutta
kaikkien ihmeeksi öljytilkka riitti kahdeksaksi päiväksi. Hanukan tunnus on yhdeksänhaarainen
kynttelikkö, yksi plus kahdeksan.
Hanukkajuhlasta tuli juutalaisille vuosittainen perinne. Jeesuskin osallistui niihin. ”Jerusalemissa
vietettiin temppelin vihkimisen muistojuhlaa, ja oli talvi” (Joh. 10:22).
Me vietämme joulua, koska iloitsemme Jeesuksen syntymästä. Jeesus tuo todellisen ilon ja valon
joulumme ja elämäämme. Joulun juhlinnassa on paljon sellaista, mikä muistuttaa meitä Jeesuksesta.
Huomaamme ne, kun sydämemme on avoin.
Joulukynttilät ovat kauniita ja tuovat tunnelmaa. Ne julistavat myös Jumalan valoa ja hänen
ihmeitään. Jumala teki öljyihmeen Jerusalemin temppelissä, ja valo riitti. Hän tekee ihmeitä
edelleen ja valaisee sisimpämme, Pyhän Hengen temppelin.
Lahjat ovat osa juutalaisten hanukkaa ja kaunis tapa meidänkin joulussamme. Lahjat välittävät
hyvyyttä ja lähimmäisenrakkautta. Ne muistuttavat ennen kaikkea Jumalan suurimmasta lahjasta,
pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa.
Puhdistamme kotimme jouluksi ja käymme saunassa. Juutalaiset puhdistivat temppelin perin
pohjin. Vasta sitten voitiin juhlia. Todellinen, aito juhlamieli nousee puhtaasta sydämestä. Missä
kunnossa Pyhän Hengen temppelimme on tänä jouluna? Uskon kautta Jeesukseen saamme
puhdistua ja elää sydämet puhtaina.
Jouluna iloitsemme, kuten juutalaiset iloitsivat vihittyään temppelin uudelleen sille tarkoitettuun
käyttöön. Aito ilo nousee siitä, että saamme olla siinä käytössä, johon Jumala on meidät itse kunkin
suunnitellut ja tarkoittanut.
Kuten juutalaiset sitoutuivat uudelleen Herran palvelemiseen, mekin voimme jälleen tänä jouluna
antautua uudelleen ehjästi ja kokonaan Jeesuksen herrauteen ja hänen seuraamiseensa.
Hyvää ja siunattua Vapahtajamme syntymäjuhlaa kaikille teille rakkaille gospelridereille sekä
perheillenne ja läheisillenne!

PeeTee Juntumaa